Dags för lite kultur. Eva gjorde en utflykt till klostret Bellapais, som ligger vid foten av Femfingerberget, öster om Kyrenia.
Av klostret återstår välbevarade ruiner. Det byggdes ursprungligen mellan åren 1198 och 1205. Stora delar av det som finns kvar, uppfördes av den franske kungen Hugh III år 1267 – 1284. Klostret har genom åren fascinerat tusentals besökande turister från hela världen. Det är ett unikt gotiskt byggnadsverk.
Klostret beboddes först av Augustinska munkar, som tvingats fly från Jerusalem 1187.
Freskmålningarna ovanför denna dörr, tros vara från 1400-talet.
Ett väldigt bra exempel på gotisk byggnadsstil. Spetsbågar, stora glasytor och smala spiror är utmärkande för denna stil.
De märkliga stolarna, med sina höga armstöd, förbryllar många besökare.
Mängder med ikoner täcker väggarna. Att måla – egentligen skriva – ikoner är en naturlig del av den kristna grunden.
Ikonens plats och funktion är att påminna om Guds konkreta närvaro i Kristus och det mänskliga livet. Det är den enkla bakgrunden till ikonens plats i våra liv, i våra hem och i våra kyrkor.
Sankt Göran och draken. Enligt legenden räddar Sankt Göran en stad, ibland även en jungfru eller prinsessa, från en hotfull drake.
Stort tack snälla Eva, för de fina bilderna.
Kulturen fortsätter med vår utflykt till Famagusta, som jag skrivit lite om i ett tidigare inlägg. Denna gång var jag själv med, så här kommer lite till.
Willy Lindh heter vår guide. Han kan det mesta om Cypern och har ett intressant förflutet. Som FN-soldat på ön blev han vittne till hemskheter, som skedde i tysthet. Han hade stort civilkurage och berättar om sina upplevelser och de handlingar han utförde i sin bok ”Folkmord under FN:s beskydd ?” Vill ni läsa mer om detta, så gå in på länken http://www.newcyprusmagazine.com/willy-lindh-swedish-un-officer/
Vi stannade först i Salamis. Det var en stadsstat på Cyperns östkust. De tidigaste arkeologiska fynden går tillbaka till 1000-talet f.Kr. (sen bronsålder). Cypern stod under assyrisk kontroll efter att en armé första gången landstigit år 708 f.Kr. Stadsstaterna på ön upplevde ändå relativ frihet, så länge de erlade tribut till den assyriske kungen.
Willy berättar om den romerska teatern. Den härstammar från Augustus tid och kunde hysa upp till 15.000 åskådare. Den förstördes på 300-talet, men har delvis restaurerats.
Den offentliga toaletten rymde upp till 44 personer samtidigt. Det som producerades där, hamnade i en kanal under stolarna. När det blev fullt, spolades det ut med vatten, som kom från tömningen av bassängerna på området. Smart att inte använda färskvatten, som vi gör. Den tidens miljötänk kanske?
Nu är vi inne i Sudatoriet. Det är svettbadet i en romersk badanläggning. Den tidens våtbastu. Det var en grund bassäng, där man eldade under botten och på så sätt fick igång en förångning. Vid väggarna fanns fontäner, som användes som duschar. Vattnet till dessa och till staden i sin helhet, kom från bergen i Kyhreia, via en lång akvedukt, som förstördes på 600-talet.
Ett otal statyer finns på gymnasions gård, av vilka de flesta är huvudlösa, förstörda av kristna. Ansiktena var ofta täckta med guld och det var detta, som var så åtråvärt. Gymnasion var skolan i Salamis.
Vi gjorde också ett stopp vid S.t Barnabas kloster. Barnabas, född på Cypern, död år 61 i Salamis, var ledare inom urkyrkan, omtalad av Paulus och i Apostlagärningarna och kallad ”apostel”. Han var en av de första att omvändas till kristendomen.
Också här inne finns det ikoner. I översta raden sitter Jesus i mitten med apostlarna på var sin sida om sig. Den nedre raden skildrar Jesu liv.
Johannes Döparen, som fick huvudet avhugget år 30 e.Kr.
I det arkeologiska museet i klostret, finns föremål som grävts fram. En del av dem är över 4000 år gamla.
Vi blev hungriga av alla kulturella intryck och åt en god lunch på restaurang Ezic i Famagusta.
Utanför Othello Tower i Famagustas hamn.
Befästningen bevakas av ett venetianskt lejon. Legenden säger att en viss natt öppnar lejonet sitt gap och om man är snabb och sticker in armen, så finns det en stor skatt där inne. Det gäller dock att vara snabb, annars blir man enarmad.
Fästningen består av fyra återstående torn, ursprungligen åtta, med höga murar mellan. De yttre murarna är från venetiansk tid 1492. Leonardo da Vinci var med och konstruerade fästningen. Han var mycket noga med lutningen på de yttre försvarsmurarna. De sluttar utåt i en viss vinkel vid basen. Detta för att fienden inte skulle komma tillräckligt nära med stormtornen och på så sätt kunna klättra över muren. De inre murarna är från den franska lusinganska perioden på 1300-talet. Namnet Othello Tower kommer från Shakespears Othello, som han skrev 1604. Famagusta nämns inte i pjäsen, men man talar om en stor hamnstad på Cypern.
I bakgrunden ser man den gamla kristna katedralen, Cathedral of Saint Nicholas, som gjordes om till moské, Lala Mustafa Paşa Camii, mellan 1298 och cirka 1400.
Det är en imponerade fasad, som möter besökarna.
Man går inte in i en moské med skorna på.
Mecka ligger i 90 graders riktning mot mönstret i mattan.
Denna Ficus Sycondrus, som står utanför ingången, planterades samma år som katedralen började byggas. Den är alltså över 700 år!
Man åker inte från Famagusta utan att besöka konditoriet Petek.
Man behöver ju inte äta bakverk, utan man kan njuta av en öl istället. Magnus och Anders sitter strategiskt på andra våningens uteservering. Därifrån har de full koll på när bussen går.
Nu var det slut på kulturinslag för denna gång, men jag kommer snart tillbaka med mer från Korineum Golf Resort.
Claes
Er Eastonvärd
Hej Claes!
Nu är man laddad inför Påsken, med alla dessa kulturinslag, och ögonfröjd av goda kakor och tårtor. Vad kommer härnäst?
MVH//Yngve
Hej Yngve! Ja det vet man aldrig. På skärtorsdag åker jag till Toscana och där finns ju mycket kultur också. Ber att få återkomma!
Ciao/Claes
Tack för dina fina bilder och all text från er utflykt. Bra repetion!!
Jag passar också på att önska dig en trevlig resa och Glad Påsk,
Gittan Borås GK