Förenade Arabemiraten – Abu Dhabi

En sån vecka!

För oss Eastonresenärer går nu solen ner i Abu Dhabi. Men vilken fantastisk upplevelse! Gästerna har öst lovord över både resmål, golfbanorna och resan i sig. Sen förra inlägget har vi begett oss på utflykten, ätit lunch i marinan, spelat Easton Classic på Saadiyat och prisat våra pristagare. Och inte nog med det, ingen gick lottlös från den ceremonin.

Utflykten

På lördagen begav vi oss iväg på en spontan och snabbt ihopsatt utflykt. Vi hade enats om Grand Mosque och Louvre i Abu Dhabi. Det är inte svårt att få till en utflykt i Abu Dhabi. Det finns en hel del att titta på men det som verkligen spelar roll och gör det möjligt är taxipriserna. Hela gruppen åkte taxi mellan de olika sevärdheterna och det rörde sig om en runda på ca fem mil. Vi tog taxi från hotellet till moskén, därifrån in till Abu Dhabi och Louvre. Avslutningsvis å från Louvre tillbaka till Yas Island. Ibland åkte vi två bilar, ibland tre. Varje sträcka gick på ca 50 Dirham/bil vilket i runda svängar är 140 kr/bil. Kostnaden delades sen på 3-5 passagerare/bil. Otroligt!

Efter utflykten var vi en del som intog lunch nere i marinan och det blev en upplevelse till i sig. Bredvid restaurangen låg Yas Marina Circuit där racerbilarna hade fullt sjå att överrösta loungemusiken.

Golf

I fredags spelade vi Yas LInks nio-håls bana på kvällen i elljus. En häftig upplevelse där vi fick uppleva nya parametrar. Det är inte helt enkelt att avgöra avståndet i elljus och greenerna gav ett helt annat motstånd än i solljus. Vi kryddade kvällen med en ”birdietävling” och för att sätta lite press på startfältet skulle varje birdie fastställas högt och ljudligt över banan. Det tog ett tag men sen ekade glädjeropen.

Även den tredje banan Saadiyat, design av Gary Player, höll väldigt hög klass och var i sitt slag helt otrolig. Här avgjordes Easton Classic. Många hål gick längs beachen och mellan ett par hål körde vi bokstavligen rakt igen beachen med solparasoller och solsängar som kantade ”pathen”. Själva banan innehåller även den en del intressanta vattenhinder men däremot många och ibland enorma sandbunkrar. En del utav dem lika stora som ”wastelands” men som ändå inte var helt omöjliga att få till ett långt och bra spel ifrån. Kanske inte som fairway men definitivt åt det hållet.

Dags för en runda på Yas nio-håls bana. Enbart par 3 hål och upplagt för många birdies. Kanske hole-in-one?
Gabriel lyfter armarna mot skyn – BIRDIE! Lars lyfter förnärmat upp flaggan. Han missade nämligen en hyfsat kort putt för birdie på hålet innan.
Från taxin kunde vi få en bra bild på den majestätiska Grand Mosque.
En gruppbild innan förvandlingen …..
En mindre gruppbild efter förvandlingen. Utstyrseln och den moderna moskén fick tankarna att gå åt något utopiskt framtidsland.
Grand Mosque innergård
Vi fick ta del av ett fantastiskt bygge i gigantiskt format.
Efter en taxitur igenom det centrala Abu Dhabi kom vi så till Louvre Abu Dhabi.
Utsikten från Louvre mot centrum.
Hela Louvre är byggt i en cirkel och ligger praktiskt taget i vattnet.
Louvre Abu Dhabi erbjuder inte bara tavlor utan konstverk och historiska föremål från hela världshistorien. Här ett exemplar av koranen.
Men givetvis fanns det många både vackra och intressanta målningar.
Trodde ni Mona-Lisa enbart fanns i Paris? Tänk om! Även Louvre Abu Dhabi har sin Mona-Lisa. Här begrundar hon ett av de mer moderna konstverken ….. häpp!
Utflykten fortsatte för en del nere i Yas Marina.
Där blev det en välbehövlig lunch på takterrassen med utsikt över marinan. Undrar ni varför gästerna håller för öronen?
Vägg i vägg med restaurangen ligger Yas Marina Circuit. Lite lustigt blev det då vi var ute efter en restaurang med inte så hög musik. …… häpp 2!
Söndag och dags för Easton Classic. Första laget ut: Peter och Maria tillsammans med Mona-Lisa och Jan-Åke.
Motståndarna bestod dels av andrabollen med Carl och Dessi tillsammans med Lena och Mikael.
Tredjebollen bestod av undertecknad (jaja, det skall vara svarta byxor men det var ju nationaldag och jag ville vara snygg) tillsammans med Gabriel, Lars och Stellan. Nu kör vi!
På nittonde trivs Eastongästen bäst. Saadiyat erbjöd ett väldigt inbjudande.
Söndag kväll och dags för prisutdelning. Drinkar var förbeställda och serverades planenligt.
Segrare i Bästboll, Dessi och Carl, håller tacktal. De vann på 37p och på andraplats kom Maria och Peter med 35p.
Och vilka vann Easton Classic? Jo, undertecknad tillsammans med Lars (höll tacktalet), Gabriel och Stellan ( 73p). Måste ha berott på de fina vita shortsen …
Mona-Lisa tog hem förstapriset i birdietävlingen. Två stycken blev det.
Och avslutningsvis kungen över alla. Lars blev Veckans spelare två slag bättre än tvåan Peter och trean Jan-Åke.
Lena och Mikael fick även de chansen att hålla ett litet tacktal i form av veckans extrapris.
Avslutningsmiddag vid Eastonbordet.

Jag vill passa på att tacka alla er gäster för en riktigt härlig och skön vecka. Ni bidrog alla till att det blev ett skönt minne. Hoppas vi ses snart igen någonstans där ute i Eastonvärlden. Passar även på att önska en God Jul och Gott nytt år. Några av er har jag bjudit in till Korineum Golf på Cypern där jag fått äran att jobba över jul och nyår. Hoppas verkligen vi ses! Jag kan även konstatera att julen även kommit till Abu Dhabi.

Julen är annalkande även i Abu Dhabi. Här på Carrefour på Yas Mall.

Det kommer att bli ett inlägg till snart. Jag har samlat på mig så mycket fina bilder och upplevelser att det kräver ytterligare ett blogginlägg. Håll ut!